søndag 25. mai 2008

fragrance, smell, aroma, scent, perfume






Norge lukter godt.


jeg har aldri tenkt på det på den måten før, men det er utrolig mange gode lukter i vårt kjære fedreland. jeg kom hjem fra Island for noen uker siden, og kom akkurat midt i vårens beste dager. det første jeg la merke til i hagen min var ikke de grønne bladene eller blomstene, men lukten. Det luktet så mye. Gress, trær, jord, luft. Vår. På Island luktet det bare svovel, hvis det luktet noe i det hele tatt. Forskjellen var stor nok til at jeg fikk øynene(nesa) opp for lukter igjen. Det er utrolig hvor mange gode lukter det finnes, hvis man legger merke til dem.

I går åpnet jeg vinduet mitt midt på natta, og det hadde regnet, men nå skinte månen gjennom trærne og alt var helt stille. Og det luktet så fantastisk godt. Rent, friskt, jord, gress.

På fredag gikk jeg rundt på beitet til hesten min med et kamera, og luktet på alle blomstene der. Der vokser det nemlig sånne store trær med masse små hvite blomster på. Det blir feil å si at de lukter - de dufter.

Etterpå gikk jeg bort til hesten og fant ut at han luktet ganske godt han også. Men det er kanskje mer assosiasjoner enn noe annet, ikke vet jeg. Jeg synes nemlig han lukter mye bedre enn de andre hestene på stallen. After all, det er vel ikke så mange som ikke rir som kan tenke seg at en hest lukter godt... eller?

Bollene jeg spiste for ti minutter siden luktet godt.

Sjampoen til mamma lukter godt.

middagen jeg kom hjem til i går luktet godt.

skogen jeg rir i lukter spesielt godt etter det har regnet.. alt lukter bedre etter det har regnet.


Jeg skulle ønske jeg kunne ta opp lukter, ta bilde av dem. Lagre dem et trygt sted, og ta dem fram igjen når det trengtes. Ta frem våren igjen i november. De forsker-folka som finner på så mye annet rart om dagen, de må da klare å finne på en luktopptaker?
they certainly should.



1 kommentar:

Anonym sa...

ooh det er så utrolig digg å være ute etter at det har regnet :D