tirsdag 20. mai 2008

hvor sannsynlig er det at min uke blir som jeg tror?



noe sier meg at jeg får en svak 5-er på norskframføringen i morgen. i sted var det noe som sa meg at jeg hadde fått 5+ på historieprøven. det hadde jeg.




noen ganger tenker jeg at det er en sammenheng mellom hva man tror skal skje, og hva som faktisk skjer. kan man vite noe om hva som skal komme? når man ikke egentlig burde vite det, altså. nå har jeg nemlig en følelse av at jeg kommer opp i skriftlig eksamen. i fjor hadde jeg en følelse av at jeg ikke kom opp; og det gjorde jeg heller ikke. betyr det at jeg kommer opp i skriftlig i år? I wouldn't mind. men det er kanskje ikke helt trygt å stole på slikt. jeg håper jeg kommer opp i spansk, og at eksamen blir avlyst pga streik slik at standpunktkarakteren min blir eksamenskarakter. sannsynligheten for det er ganske nøyaktig 2,2%. da regner man med at det er like stor sannsynlighet for å bli trukket i hvert fag, og sjansen for streik er 20%.
i tillegg er det 33% sjanse for at jeg kommer opp i et fag jeg har litt lyst til å komme opp i (fransk, engelsk og spansk skriftlig). det er 17,6% sjanse for at jeg kommer opp i matte eller fransk muntlig, og det ikke er streik. vel, egentlig er det nok litt mer, fordi streiken varer sikkert ikke så lenge. men jeg har ikke nok peiling på streiker til å gjøre det så nøye. det er uansett litt for stor sjanse til at jeg er helt fornøyd...

uansett - noen ganger bare *vet* man ting, litt som at jeg en dag bare har følelsen av at jeg kommer til å treffe på fredrik ved pc-ene, og derfor går jeg dit. det hender ganske ofte at det stemmer, nemlig. men det kan like gjerne hende at det er fordi det noen signaler som jeg har oppfattet ubevisst, som forteller meg at det er sånn. hm. eller kanskje jeg bare har en sjette sans? sannsynligheten for dét er sånn ca 0,000045%. rundt regnet. noe sier meg at det ikke er sånn, egentlig. men man vet aldri. eller gjør man?

2 kommentarer:

Anonym sa...

DUDE, mye tall her altså ._.

hva sa deg at du kom til å få 5+ på historieprøven egentlig? det virket ikke som at du forventet det :P

og sånn ellers tror jeg ikke at man kan vite ting som kommer til å skje. at du møter fredrik har med vane å gjøre, at du kjenner ham, og eksamen gikk jo tross alt litt annerledes enn du trodde. jeg tror man gjør seg opp forventinger man etterhvert føler er riktig, fordi man har hatt dem en stund og tenkt på dem så lenge. de behøver ikke nødvendigvis å stemme.

safetree sa...

it seems so. denne dagen tatt i betraktning. >_<

(tror det var fordi du fikk 6, og jeg trodde jeg gjorde det litt dårligere eller noe. ikke vet jeg, spør min (ikke-eksisterende) sjette sans.)